
Kamielke verwijst naar de tram die tot 1959 Zomergem met Brugge en Gent verbond.

“Van 1886 tot 1959 reed er een tram tussen Gent en Zomergem. Aanvankelijk reed deze tram tot aan de stelplaats op het einde van Dreef, maar kort nadien werd de lijn verlengd tot aan de Alfons Sifferstraat (vroegere Kloefkapperstraat). Voor deze uitbreiding moest de Dreef eerst gekasseid worden. In 1898 werd de lijn doorgetrokken tot Ursel. Aanvankelijk was dit een stoomtram maar in 1932 werd de lijn geëlektrificeerd. De elektrische tram die over deze sporen reed werd ook wel ‘Kamielken’ genoemd.
Op heel wat plaatsen in Zomergem zijn sporen te zien van dit tramverleden: naast het stenen opschrift ‘kasteeldreef-tramstatie’ en de voormalige stelplaats in de Dreef zijn bijvoorbeeld nog sporen te zien op Motjesbrug. De naam van het café ‘De Scheve Zeven’, aan de terminus van de tram verwijst dan weer naar het nummer dat altijd scheef hing in de bocht. Het was echter geen ‘zeven’, maar de Z van Zomergem. Een enkele reis van Gent-Begijnhofbrug tot Zomergem-Motje duurde precies 49 minuten. Een rit in eerste klasse koste 1 frank, in tweede 70 centiemen. Op 31 mei 1959 reed de allerlaatste elektrische tram Zomergem uit.”
uit “ZomerZine”, jaargang 1 (2015), editie 9, pagina 1